SOPWITH „CAMEL“ F.1, RODEN, 1/72, NÁHLED DO KRABIČKY

V historii letectví existuje několik typů, které znají opravdu všichni, každý zná Spitfira, Hurricana, stodevítku….. Mezi tyto všeobecně známé typy určitě patří i Camel, slavná Bigglesova stíhačka, stroj skutečných rytířů nebes. Není divu, že „velblouda“ do katalogu zařadila dlouhá řada výrobců v různých poměrech zmenšení. My se dnes podíváme do krabičky „dvaasedmdesátiny“ firmy Roden. Co nás tedy tedy čeká?

RODEN vydal Camela již před cca deseti lety v několika obtiskových variantách, předmětem našeho náhledu je stavebnice s katalogovým číslem RO 053 Sopwith F.1 „Camel“ with Bentley, název napovídá, že se jedná o stroje právě s motorem Bentley. Nejedná se tedy o horkou novinku a věnujeme se jí díky stoupající oblibě modelů z období Velké války.

titul

Stavebnice je zabalena v jednodílné krabici s bočním otevíráním, které modeláři zrovna nemilují, ale díky ekonomickému hledisku toto řešení používá většina výrobců. Titulní akční kresbu Camelu B7234 můžeme označit za povedenou. Rozhodně splňuje dnešní standardy. Zadní strana krabice je věnována barevnému schematu stejného stroje. Bokorys i půdorys by mohly být podstatně větší, na ploše je opravdu mnoho bílých míst. Nicméně pro orientaci jak model zbarvit a kam s obtisky je nákres dostačující. Pokud by se ale jednalo o letoun ve složitější kamufláži, měli bychom problém.

back

Samotná stavebnice velblouda se skládá ze čtyř rámečků nevelkého rozměru (on Camel v tomto měřítku není žádný obr). Rámečky jsou univerzální, takže najdeme dvě vrtule, tři motory, dva kryty motoru, dva hřbety trupu před prostorem pilota a celkem tři kulomety (2x Vickers a 1x Lewis). Pro stavbu dané verze použijeme celkem 43 plastových dílů a fólii představující čelní štítek. Na takového „prcka“ je to docela dost. Celkové zpracování plastových dílů je na slušné úrovni. Podíváme-li se blíže, zjistíme, že detaily jsou trochu neostré a že nás čeká odstraňování otřepů, což vzhledem k velikosti dílů nebude úplně snadné. Celkově Rodenův Camel vypadá jako průměrný short run. Podle mne za úroveň detailů může kvalita plastu, která už při zběžném pohledu není úplně stoprocentní. Co je ale třeba zmínit je příkladná tloušťka odtokových hran nosných ploch, výškovek a směrovky.

Stavbou nás provede černobílý návod, vytištěný na dvou listech ne úplně běžného formátu B4. Stavební kroky jsou logicky řazeny za sebou, návod upozorňuje na nutné úpravy a výběr dílů dle zvolené verze zbarvení. U detailů najdeme i odkazy na barevné provedení, kódy barev jsou použity z nabídky firmy Model Master. Na dvou stranách najdeme opět černobílá schemata zbarvení čtyř strojů, jejichž stavbu nám umožňuje obtiskový aršík. Celkově vzato, návod za dnešními standardy poněkud pokulhává a zasloužil by si větší pozornost ze strany výrobce. V barvě a na lepším papíru by vypadal určitě podstatně lépe. Pochvalu ale zaslouží schéma výpletů, u letounu dvojplošné koncepce nutnost, často opomíjená u jiných výrobců.

Obtiskový aršík, jak již bylo řečeno, umožňuje dokončení Camela ve čtyřech různých zbarveních, všechny stroje náležely k RNAS (Royal Naval Air Service). Soutisk je na slušné úrovni, výrobce se vyhnul problémům tím, že červené středy kokard jsou vytištěny zvlášť. Použité barvy odpovídají spíš druhoválečným „dull colours“, ale po sto letech těžko soudit. Aršík obsahuje i popisky, pokud tak můžeme nazvat nápisy „Lift here“ na bocích trupu.

dsc07643
Závěr – stavebnice má celkově „východní“ nádech, ale zachycuje svoji předlohu vcelku věrně a při pečlivé stavbě se určitě dopracujeme k pohlednému modelu „velblouda“, což dokazují i fotografie sestaveného modelu, které nalezneme na internetu. Pro milovníky strojů z období Bigglesova mládí je Camel od Rodenu určitě dobrá volba. Jedná se o pohledný a kvalitní model i přes dobu, která nás dělí od jeho vydání.

Petr Bříza

Vyjádření výrobce – výrobce, firma RODEN, se ve stanoveném termínu k uvedené recenzi nevyjádřila

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *