![]()
V dnešním fotoalbu se podíváme na historii našeho národního leteckého dopravce – ČSA – v poválečném období. Ve druhém dílu fotoalba se pak vrátíme k období mezi světovými válkami.
![]()
Těsně po druhé světové válce byl letadlový park aerolinií tvořen stroji kořistními či z vojenských přebytků.
![]()
Junkers Ju-52/3m

![]()
Aero C-103


![]()
Lisunov Li-2

![]()
Douglas DC-3/C-47



![]()
V pozdějším období díky orientaci na východ tvořily letadlový park ČSA stroje především sovětské výroby. Vrtulové a turbovrtulové letouny pocházely z konstrukční kanceláře S. V. Iljušina.
![]()
Iljušin Il-12





![]()
Iljušin Il-14/Avia Av-14





![]()
Iljušin Il-18



![]()
Vyjímkou byly stroje Bristol Britannia pronajaté od letecké společnosti Cubana.



![]()
Na delší tratě posléze nastoupily stroje proudové, vrtulový pohon ale z parku ČSA nezmizel. Československé stroje reprezentoval známý Turbolet L-410A.

![]()
Na vnitrostátních a krátkých linkách dnes potkáte letouny ATR ve verzích 42 a 72.
![]()
ATR-42




![]()
ATR-72



![]()
V barvách ČSA se ale objevily i švédské letouny SAAB-340B


![]()
Mluvíme-li o vrtulových strojích, nesmíme zapomenout na službu aerotaxi, kterou Československé aerolinie provozovaly s letouny Aero-45/145 a LET L-200 Morava.


![]()
Díky nákupu letounů Tu-104 ze Sovětského svazu patřily ČSA k průkopnickým společnostem v zavádění proudových dopravních letadel na pravidelné linky.
Tupolevovy konstrukce pak po dlouhou dobu tvořily páteř flotily ČSA.
![]()
Tu-104




Pro potřeby filmařů vznikla tato rarita – Tu-104 v barvách společnosti Alitalia. Fiktivní zbarvení bylo pouze na levém boku.

![]()
Tu-124


![]()
Tu-134



![]()
Posledním „tupolevem“ ve flotile ČSA byl typ Tu-154M.



![]()
Ve své době největším letounem v parku ČSA byl Iljušinův Il-62 a Il-62M



![]()
Naopak nejmenším proudovým strojem byl Jakovlev Jak-40.



Po změně poměrů při modernizaci flotily přicházejí k ČSA stroje západní výroby. Je pochopitelné, že v barvách Československých aerolinií se objevily snad nejrozšířenější „dopraváky“ – Boeingy 737.
Boeing 737-500






![]()
Boeing 737-400



![]()
V současné době tvoří většinu flotily stroje evropského konsorcia Airbus. I plánovaný nákup nových letounů počítá s Airbusem ve verzi A320Neo.
![]()
Airbus 319



![]()
Airbus 320



![]()
Airbus 321



![]()
Na dlouhé tratě ČSA nasazovaly letouny Airbus 310, jediné zástupce kategorie „wide body“ ve flotile dopravce.




![]()
Dálkové tratě nyní obsluhuje také Airbus – jediný Airbus 330 ve stavu ČSA.


