VZNIK A VÝVOJ MAĎARSKÉ LETADLOVÉ LODI IKARUS

Články s historickou tematikou jsou u nás na Modelářovu velmi oblíbené. I proto vám dnes přinášíme zajímavé okolnosti vývoje a nasazení jediné maďarské letadlové lodi „Ikarus“. Jedná se o jednu z méně známých kapitol dějin druhé světové války.

Známé maďarské loděnice Czepel již od poloviny dvacátých let minulého století řešily důležitý požadavek maďarského ministerstva námořnictva. Maďarsko v té době již disponovalo početnou a silnou námořní flotilou ale citelně mu scházely letadlové lodě.

Dnešní pohled na loděnice Czepel, zde byla postavena letadlová loď Ikarus a rozestavěna sesterská loď Bathory
Dnešní pohled na loděnice Czepel, zde byla postavena letadlová loď Ikarus a rozestavěna sesterská loď Bathory

Ty měly podle strategických plánů zajistit protileteckou obranu rozsáhlé vodní plochy Balatonu (plánovaná letadlová loď Bathory) a pokrýt i požadavky obrany Dunaje. Samozřejmě měly poskytnout ochranu bitevním lodím a křižníkům maďarské flotily a torpédovými letouny plnit i ofenzivní úkoly. Celý plán posvětil i tehdejší vrchní velitel námořnictva admirál Horthy a ministerstvo uvolnilo na vývoj astronomickou sumu finančních prostředků.

Admirál Miklós Horthy, který inicioval grandiózní plán výstavby maďarské válečné flotily
Admirál Miklós Horthy, který inicioval grandiózní plán výstavby maďarské válečné flotily

V konstrukční kanceláři loděnic Czepel řešili především problém manévrování velkého plavidla na Dunaji a jeho mrtvých ramenech. Zdálo se, že problém se nepodaří vyřešit. Naštěstí do loděnic nastoupil talentovaný lodní inženýr Zoltán Kalamár, který se vrátil z Velké Británie, kde získal velké zkušenosti jako člen týmu konstruktérů RMS Titanic. Zde měl na starost teoretické výpočty vodotěsných přepážek Titanicu. Tyto výpočty pak Titanic celosvětově proslavily.

Ing. Zoltán Kalamár spočítal a navrhl systém vodotěsných přepážek lodi Titanic.
Ing. Zoltán Kalamár spočítal a navrhl systém vodotěsných přepážek lodi Titanic.

Souhrou náhod nebyl Kalamár jen nadaným konstruktérem lodí ale i vášnivým harmonikářem. A tato náhoda vyřešila maďarský problém. Při jednom večírku v proslulé vinárně Tokaj dostal Kalamár jednoduchý ale geniální nápad. Projekt letadlové lodi opatřil kloubem, který plavidlu umožňoval překvapivě ostré manévry Podařilo se nejen snížit rádius zatáček ale i zvýšit počet nesených letounů a zvětšit jídelnu mužstva.

Úspěšný gumopryžový výrobek hraběte Zeppelina. Licenci zakoupily čs. firmy Vulkan a Ola Gum. Původní design zmenšily a úspěšně se zapojily do boje proti alimentačním poplatkům
Úspěšný gumopryžový výrobek hraběte Zeppelina. Licenci zakoupily čs. firmy Vulkan a Ola Gum. Původní design zmenšily a úspěšně se zapojily do boje proti alimentačním poplatkům

Problém neprodyšného zakrytí kloubového mechanismu byl vyřešen tzv. harmonikovou zástěnou z gumopryže podle patentu hraběte Zeppelina.Pro nás je určitě zajímavým detailem, že gumopryžové pláty dodaly československé firmy Vulkan a Ola Gum.
Zbytek konstrukce lodi byl celkem konvenční. Jednalo se o typickou loď s náhonem na zadní šrouby, s šestistupňovou převodovkou Doherty, ta měla pět rychlostních stupňů vpřed a jeden vzad. Šest rumunských kotlů na mazut značky Bucegi dávalo celkový výkon 15 000 maďarských koňských sil. (Na vysvětlenou – maďarští koně, krmení kukuřicí byli daleko silnější než třeba koně britští, kteří se museli spokojit se spásáním anglických trávníků, o skotských koních nemluvě. Maďarská koňská síla se mezinárodně značila HHP – Hungarian Horse Power. S touto maďarskou výkonostní jednotkou se můžeme setkat ve vrcholovém automobilovém sportu a v některých východoněmeckých erotických filmech.) Maximální rychlost činila 25 uzlů a akční rádius dosahoval 3 000 říčních mil.
Loď byla pokřtěna Ikarus a prakticky ihned po zavedení do služby byla jako součást Svazu G (ten tvořily kromě letadlové lodi ještě křižníky Ném a Tudom a trojice torpédoborců Jo, Napot a Kyvánok) vržena do bojů proti slovenským separatistům v okolí Gabčíkova. Tvrdé boje prověřily dovednosti a hrdinství maďarských říčněnámořních letců. Zde se velmi proslavil tehdy rotmistr Zdenko Új, který i když byl na palubě lodi nový, skoro dosáhl několika sestřelů. Za tyto úspěchy byl několikrát citován při denním rozdílení služeb v kuchyni.
V průběhu světového konfliktu absolvoval Ikarus několik těžkých střetnutí, například s obávaným sovětským monitorem Železňakov v bitvě o Vlčí vrata. Po vyřazení ze služby byla v šedesátých letech letadlová loď sešrotována.

Jediný známý snímek z období nasazení lodi Ikarus. Zachycuje hustou mlhu, která loď zachránila před náletem slovenských bitevních letadel v bitvě u Gabčíkova
Jediný známý snímek z období nasazení lodi Ikarus. Zachycuje hustou mlhu, která loď zachránila před náletem slovenských bitevních letadel v bitvě u Gabčíkova

Zajímavé jsou i osudy geniálního konstrukčního řešení ing. Kalamára. Po skončení války byly z jeho projektu vypuštěny některé detaily (např. hangáry, letová paluba a obě jídelny) a následně byl použit jako základ konstrukce kloubových autobusů, pojmenovaných právě po slavné letadlové lodi. O jejich velké oblibě svědčí přezdívky „kádár“ a „maďarská pomsta“, kterých se jim dostalo v Československu.

Praktické využití vynálezu ing. Kalamára, kloubový autobus pojmenovaný Ikarus na památku letadlové lodi
Praktické využití vynálezu ing. Kalamára, kloubový autobus pojmenovaný Ikarus na památku letadlové lodi

Po obsazení Maďarska Rudou armádou se konstrukční plány ing. Kalamára dostaly do moskevského CAGI. Zde bylo Kalamárovo řešení zjednodušeno s ohledem na možnosti sovětského průmyslu a na základě nových plánů byla vyvinuta ohýbačka cihel, která umožnila stavbu budov s pravoúhlými rohy i v podmínkách kruté ruské zimy a zajistila zkrácení plnění plánů pětiletky na sedm a čtvrt roku.

me 1106 hung navy

Příběh letadlové lodi Ikarus je jedním ze skoro zapomenutých maďarských přínosů celosvětovému pokroku. I proto bude odkazu maďarského vynálezu věnován model Me 1106T firmy AZ model, který připomíná i hrdinství maďarských námořníků s pilotním odznakem na uniformě.

Honza Polc

Za neocenitelnou pomoc, především s překlady odborných maďarských textů a dobových periodik, děkuji Lacovi Nagyovi.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *