Výrobce: Kovozávody Prostějov
Měřítko: 1/72
Očekávaný Mustang přišel do modelářských prodejen s razancí sobě vlastní. Po roce prodejů je k dostání v několika krabičkách a z obtiskových verzí si vybere určitě i nejnáročnější stavitel.
Pod značkou AZ model se později objevily i tzv. limitky, které jsou oblíbené především u zkušenějších modelářů a které obsahují vždy velmi lákavé markingy.
Výlisky tohoto modelu se také objevily jako vstupenkový model na výstavě a soutěži Bratislavská zima 2015, kde byl během dopoledne rozebrán a dnes je vyhledávaným sběratelským artiklem.
Toto je malý souhrn postřehů, co nás během stavby tohoto modelu ze stáje KP čeká a nemine.
Interiér
Bývá zvykem začínat interiérem a nejinak je vhodné začít i zde.
Mimo kokpitu a nádrže s radiostanicí za sedačku pilota v tomto případě do trupu lepíme i šachtu ostruhového kolečka (mimochodem velmi hezky provedená) a výdech od kombinovaného chladiče. Vše se dá připravit předem včetně barvení, ale každý má ten svůj vlastní zaručený postup. Někdo barví samostatně, jiný v kompletu,každému jak je libo.
Přístrojová deska má realisticky a jemně znázorněné přístroje, přesto jak je u KP zvykem máme v obtiskovém archu připraven obtisk, takže opět dle naší volby – dekál nebo ručně domalovat. V případě dekálu použijte tmavě šedou na podklad palubní desky, znázornění přístrojů je černé.
Zadní šachtu a výstup od chladiče je vhodné lepit před lepením interiéru a strop výstupu z chladiče vzadu srovnat na úroveň spodku trupu přesně podle návodu.
Při lepení interiéru doporučuji postupovat odpředu vlepením podlahy s čelem, na ni pak navázat blok s radiostanicí na zadní hranu podlahy.
Pásy z obtisků vůbec nevypadají špatně, svůj účel splní. Náročnější kolegové, kteří budou otvírat kabinu, si mohou pořídit doplňkovou PE leptanou sadu od KP(KPEX008) a model dotáhnout prakticky k dokonalosti.
Křídlo a podvozkové šachty
Předem je nutno upozornit, že model KP jako první z celé řady dvaasedmdesátkových Mustangů B/C má konečně zcela správné křídlo jak rozměrově, tak rozmístěním paneláže, která je dosti odlišná od křídel Mustangů typu „D“. Tuto odlišnost výrobci jako Academy, Revell a Hasegawa u svých modelů B/C zcela ignorovali a vytvořili kombinaci křídla různých verzí. Firma KP se nenechala nachytat a za to jí patří pochvala.
Křídlo je řešeno sympaticky – křidélka i klapky se dolepují a odpadá díky tomu starost o sílu odtokové hrany. V křídle je vybrání, do kterého se klapky i křidélka snadno vlepí.
Na začátek je však potřeba vlepit detailně propracovanou šachtu hlavního podvozku, detailisti si pak natáhnou pár kabelů a doplní o drobné detaily ve stěně šachty. Jediným omezením u této šachty je oproti originálu méně zapuštěná zadní stěna, což je daň technologii lisování.
Při lepení šachty podvozku si ohlídejte usazení proti obrysu šachty v křídle, stejně jako u chladiče v trupu je i zde sice vodící lišta, ale je tam drobná vůle a tím pádem prostor pro přesné usazení. Pokud vám šachta uhne, budete ladit geometrii podvozkových krytů…
Pokud budete odvrtávat stávající a vyrábět nové zbraně (např. z injekčních jehel), tak ještě před slepením křídla doporučuji dovnitř křídla vyrobit zarážku pro uchycení nových hlavní.
Pozor! Při sestavení křídla nelepte(s domáčknutím) horní poloviny křídla k bloku podvozkové šachty, tímto nechtěně zbortíte profil křídla a pak vám nebude korespondovat s profilem kořene křídla na trupu.
Křídlo se zkompletuje dolepením křidélek a klapek, přičemž klapky jsem lepil až jako úplně poslední po zkompletování s trupem, lépe se pak pracuje. Díky oddělení klapek a křidélek je dobré udělat mechanizaci křídla ve vychýlené poloze, což je vidět na většině fotkách Mustangů na zemi.
Na pravou spodní polovinu se lepí pitotka, která má na křídle však jen naznačení místa kam s ní a zde je dobré navrtat křídlo a teprve pak lepit, bude lépe držet.
Posledním krokem u křídla, nepočítaje nasazení podvozku, je vlepení světlometu, přesněji jeho překrytu. Ten nesedí úplně přesně a po vlepení bez úprav lehce vyčnívá nad profil křídla.
Řešení přesahu je snadné – opatrně se kryt přebrousí a srovná z povrchem křídla a následně se pak přeleští. Před stříkáním pochopitelně zamaskujeme.
Trup
Slepení trupu je snadné, po vlepení vnitřních částí sesadíme obě poloviny trupu k sobě a slepíme. Po začistění lepených ploch nalepíme přední i spodní nasávače vzduchu. Spodní sání lepte ještě před přilepením křídla k trupu, nebude pak prostor pro začistění případného vytečení lepidla nad sáním.
Samotné lepení trupu je vhodné začít od ocasu, kdy si sesadíme k sobě kýlovku a postupným zapouštěním řídkého lepidla pokračujeme směrem dopředu. Čelo a podlahu interiéru po slepení trupu zakápneme zespodu lepidlem.
Po začistění je potřeba na přídi zpětně narýt dělení horních krytů motoru.
Dalším krokem je přilepení zaměřovače, který je z plného materiálu a uzavření kabiny. Překryt kabiny je krásně čirý a je řešen zjednodušeně s ohledem na běžného modeláře, takže se na trup nasadí komplet i s částí trupu, čímž vzniká drobná spára, která na skutečném letadle nebyla. Lze ji jednoduše zalít lepidlem nebo zatmelit. Spoj – rámování pod čelním štítkem domalujeme dle plánku.
Přilepení směrovky se zdá být jednoduché, nicméně je dobré před přilepením dosedací plochu kýlovky lehce srovnat do kolmice vůči ose trupu, protože bez této úpravy nám vyjde kolmá osa lehce nakloněná vpřed.
Kompletace
Pokud máme trup kompletně sestaven a začištěn, přistoupíme ke zkompletování. Výškovky je vhodné nejdříve zkusmo nasucho sesadit a doladit. Já jsem navíc lehce obrousil hranu pohyblivé části přiléhající k trupu, aby zde vznikla větší mezera, neb doléhá dost natěsno.
Vlepení trupu do křídla je jednoduché – křídlo se zasune nad sání a usadí. Opět doporučuji ověření nasucho.
Podvozky, vrtule a detaily
Vrtule se skládá ze tří kusů – samotné vrtule vkládané mezi dvě části kužele. Některé stroje měly vrtulový kužel barevně odlišen právě v tomto dělení, což je příjemné zjednodušení stavby. Vrtulové listy mají na špičkách naznačení pro výstražné zbarvení.
Podvozek se skládá z podvozkové nohy s kolem, které má naznačen i vzorek a podvozkových krytů. V případě krytů kol máme možnost volby, tyto se po vytažení podvozku zavíraly a po přistání zůstávaly uzavřené a až po ztrátě tlaku v hydraulice se samovolně vlastní vahou rozevíraly.
Zde jedno upozornění – Mustang má proti zvyklostem uchycení kola hlavního podvozku na straně PROTI krytu, nezapomínejte na to.
Další volba nás čeká u výfuků, které byly dvojího provedení – se zakrytím a bez něj. Ty vizuálně kratší jsou se zakrytím a byly používány na strojích USAAF, delší pak na letounech provozovaných RAF. Nicméně lze narazit na výjimky, ale když se budete držet uvedeného, chybu neuděláte.
Máme téměř hotovo, zbývá jen drobná bižuterie – antény a zrcátko. Zde je nutné správně zvolit podle stavěné kamufláže, protože máme na výběr ze tří antén – nožová, kruhová a pásková – přičemž čtvrtou verzi – prutovou případně doděláme z vytažené tyčinky. Stejně tak použití vnějšího zrcátka je volitelné, optimální je konzultovat s fotkou, pokud existuje.
Shrnutí, poznatky a doporučení
Model se staví příjemně a stavebnice nemá záludná místa.
Stavbu zvládne i začátečník, přestože je potřeba u osazení interiérů určitá zručnost.
Podvozková šachta a výstup od chladiče mají při usazení drobnou vůli, je potřeba použít hlavu a srovnat proti okolí.
Při lepení směrovky je potřeba srovnat dosedací rovinu.
Volitelnou výstroj (výfuky, zrcátko a antény) konzultujte nejlépe s fotografií konkrétního stroje.
Díly do sebe zapadají výborně, stavba probíhá rychle a bez záludností. Hrubou stavbu včetně kamufláže lze zvládnout za víkend.
Obtisky jsou přesné, tenké bez vad či přesazení. Aršíky obsahují i základní popisky včetně semaforu, palubní desky a poutacích pásů, které na hotovém modelu vypadají velice dobře.
Závěr
Stavebnice se dá zvládnout „po večerech“ za týden, stavba je skutečně nenáročná a výsledkem bude příjemné oživení vaší vitríny o tento nepostradatelný typ . Pro tento model je i docela slušný výběr doplňků. Přímo od KP můžeme pořídit masky pro obě provedení překrytů kabiny, odlévané přídavné nádrže včetně podvěsníků pro B/C i pozdější verze a leptanou sadu pro základní vylepšení. Pro náročnější kolegy pak připravili rozsáhlejší leptanou planžetu u MARABU.
Odměnou za pečlivost a trpělivost vám bude nejlepší aktuálně dostupný Mustang B/C v měřítku 1/72. Firma KP odvedla velmi dobrou práci a lze se těšit na další „kousky“ z této líhně pěkných modelů.
Přeji pohodovou, ničím a nikým nerušenou stavbu…
Petr Vejrych