MALÉ PŘEDSTAVENÍ VAKUFORMŮ KARO AS

Firmu Karo – As založil pan Karel Peter Karafiát v polovině roku 1980. Specializoval se na vakuově tvářené modely zvané Vakuform.
K tomu se také se pokusil výrobu stavebnic odlévaných z uretanu přičemž odlitky doplňoval vaku modely o odlévané vrtule, podvozkové nohy a podobně.

I když byl velmi spokojen s kvalitou odlévaných modelů, které byly produkovány v České republice, tak v polovině roku 1990. začal spolupráci s německou společností WSW (specializující se na odlévané modely lodí).
Na konci roku 1990 pan si Karafiát uvědomil, že éra vakuově tvářených modelů se chýlí ke konci a rozhodl se pro přechod pouze na modely odlévané z uretanu a spolupráce s firmou WSW se rozrůstala.

Ale na podzim roku 2009 pan Karafiát velmi těžce onemocněl a 2010 zemřel.
Jeho rodina neměla žádný zájem na zachování firmy Karo – AS v chodu, takže historie
této společnosti prakticky končí v roce 2010.

Podle všech informací byly již v roce 2003 zničeny všechny formy na vaku modely a proto se s vaku modely firmy Karo – As není možné setkat v žádném přebalu.
V té době Karo – As vyráběla modely velmi atraktivních letadel, které zajisté potěšily nejednoho modeláře. I když né každý modelář je ochoten stavět vakuformy.
My v tomto článku představíme trojici velmi atraktivních modelů Focke-Wulf Fw 189, Arado Ar 234C a Heinkel He-219.
Všechny tři tyto modely mají díly trupu a křídel vaku a kola, vrtule, palubní desky, podvozkové nohy a další malé díly odlévané z uretanu. Vakuově tvářené díly jsou v poměrně dobré kvalitě, ale odlévané díly již s dnešního pohledu jsou velmi podprůměrné a hlavně kola podvozku mají většinou bublinky a s tím spojené díry na povrchu, které bude třeba vytmelit. Samotný materiál použitý na tyto díly je odlišný od materiálů jaké se používají dnes. Nicméně u vaku modelu je modelář rád za každý díl, který nemusí vyřezávat z plastové destičky.
Průhledné díly již za dobu skladování zežloutly, ale málo viděná je jejich ochrana před poškozením tím, že jsou vylisovány do plastové desky společně s ostatními díly a průhledný díl je na takto vylisované „kopyto“ přilepen a tudíž je zabráněno jeho zmačknutí. Jediné průhledné díly, které nejsou zažloutlé jsou u modelu Ar234C, které byly vylisovány zřejmě z jiného materiálu než byly díly u He-219 a Fw189.

Všechny tři modely mají ještě na dnešní poměry nadprůměrně provedené plánky, kde jsou uvedeny informace o předloze a dále také užitečné pérovky důležitých částí jednotlivých letadel. Fotografie, které jsou součástí plánků jsou ve špatné kvalitě hlavně díky tomu, že všechny návody jsou množeny xeroxováním v kvalitě poplatné začátkům a možnostem tohoto množení kopírováním.

Jaroslav Osten

Výrobní plán Karo-As zahrnoval v té době velmi zajímavé položky:
AM-48.02 Blohm & Voss BV 141B-0
AM-48.03 Arado Ar-68E
AM-48.04 Messerschmitt Me-108B „Taifun“
AM-48.05 Messerschmitt Me-108B/C
AM-48.06 Lawochkin LaG-5
AM-48.07 Lawochkin La-7
AM-48.09 FW/Ta-154A-0/A-4
AM-48.10 Heinkel He-219
AM-48.11 Arado Ar-234B
AM-48.12 Arado Ar-234C
AM-48.13 FW/Ta-154A-2/U-4
AM-48.14 Mitsubishi A7M „Reppu“ (SAM)
AM-48.15 Aichi M6A1 Seiran
AM-48.16 Republic F-84E + G „Thunderjet“
AM-48.19 Focke-Wulf Fw 189A
AM-48.25 Junkers Ju 188E-1
AM-48.26 Arado Ar 96A/ Ar 96B (spoluprace s firmou Hitkit)
Meřítko 1/72
AM-01.72 Focke-Wulf Fw 187 „Falke“
AM-02.72 Focke-Wulf Fw-58C „Weihe“
AM-03.72 Focke-Wulf Fw-58B „Weihe“
AM-04.72 Bell P-59 Airacomet

PM/KA-721 Aero A-300 (spoluprace s MPM)