CURTISS P-36, 1/144 MARK I, RECENZNÍ STAVBA


V letošním roce se i příznivci „odznáčkového“ měřítka dočkali modelu letounu Curtiss Hawk H-75. Vděčit za to mohou pražské firmě Mark I Models, které již zaslouženě patří místo mezi výrobci kvalitních modelů v tomto měřítku. K vyšperkování již dobrého modelu je možno použít sadu leptaných dílů obsahující zejména díly do kokpitu. Jak ve stavebnici, tak i v leptané sadě je vše dvojmo.

Nyní již detailně k obsahu modelu. V krabičce s bočním otvíráním typické pro MarkI nalezneme celkem čtyři rámečky s díly. Dva identické ze šedého plastu a dva malé s čirými díly. Jak jsem již předeslal, vše je v modelu dvojmo. Stavební návod na své první straně ukazuje rozložení dílů s vyznačením, které pro stavbu (v mém případě H-75/Mohawk Mk.III) nepoužijeme. K stavbě jednoho modelu použijeme celkem 31 dílů. Kvalitní obtisky s výborným soutiskem z dílny pana Bodečka nám umožňují výběr ze čtyř kamuflážních schémat:
1. Celostříbrný Curtiss H-75A-1, No.16, bílá 9, 1st Escadrille GC I/5, Reims Airfield, Armée de l´Air, léto 1939
2. Kamuflovaný Curtiss H-75A-1, No.26, žlutá 2, 2nd Escadrille GC I/5, Reims Airfield, Armée de l´Air, podzim 1939
3. Kamuflovaný Curtiss H-75A-2, No.140, bílá 11, 3rd Escadrille GC II/5, Toul-Croix-de-Metz Airfield, Armée de l´Air, červen 1940
4. Kamuflovaný Curtiss Mohawk Mk.III, No.481, RG-E, No.510 Squardon, Hendon Airfield, Royal Air Force, konec roku 1943
Planžeta s lepty pro tento model obsahuje celkem 28 dílů (opět vše dvojmo). Využitelnost leptů je 100%.

Jelikož v krabičce jsou díly ke stavbě dvou modelů, rozhodl jsem se pro stavbu jednoho Curtisse přímo z krabičky a druhého vylepšit leptanými díly.
Stavbu jsem začal v souladu s návodem sestavením kokpitu. Na dané měřítko, při zavřeném krytu pilotního prostoru je dostatečně vybaven. Palubní deska je řešena obtiskem, který sedne na plastový díl palubní desky jako pověstný zadek na hrnec. Pokud se rozhodneme pro použití leptů, namísto obtisku nalepíme palubní desku kovovou a za použití metody suchého štětce nám krásně vylezou detaily přístrojů. Ze zadní přepážky odřízneme pilotní sedačku a nahradíme ji sedačkou složenou z leptu, kterou ještě vylepšíme poutacími pásy. Na planžetě se nachází ještě díly, kterými vylepšíme boky pilotního prostoru a další díl na podlahu. I pedály a knipl jsou součástí leptů. Na veletucet velmi reprezentativní replika kokpitu.

Další krok nás nabádá ke zpracování motoru a jeho následné instalace, společně se sestavou kokpitu do trupu. Tím se propracujeme skoro do finále. Pokračujeme nalepením jednodílného křídla, výškovek, vrtule a hlavní trupových zbraní. V tomto kroku i upravíme, podle zvolené verze, počet hlavní kulometů na křídle.

V posledním stavebním kroku budeme instalovat podvozkové nohy (k dispozici jsou dvě varianty hlavních noh – s kryty a bez krytů, kdy nás návod opět navádí, kterou nohu použít ke zvolenému barevnému schématu). Lepit budeme i výfuky, pitotovu trubici, sloupek antény a veškeré čiré díly. Jednoduchá a pohodová stavba.

Pokud jsme se rozhodli si stavbu mírně zkomplikovat použitím leptaných dílů, čeká nás v tomto kroku přilepení den šachet hlavního podvozku, u hlavních podvozkových noh nahradíme platové ztvárnění táhel zavírání podvozku leptanými. Stejně tak nahradíme plastové kryty ostruhového kola leptanými a obdobná náhrada platí i pro pitotovu trubici. Leptané díly navíc obsahují ještě zaměřovač před pilotní kabinu a jako třešnička na dortu je možnost otevření krytu radiostanice na levém boku a ponechání jej v otevřené poloze.
Aby nedošlo k uzavření velice detailního pilotního prostoru pod plastový díl překrytu kabiny, obsahuje planžeta leptů i rámování kabiny, které je třeba podlepit čirou fólií a následně ji vytvarovat do tvaru překrytu. Před tím je samozřejmě třeba odříznout původní posuvný překryt a instalovat pouze pevnou část překrytu.

Ať již se rozhodneme pro stavbu čistě z krabičky nebo pro vylepšení modelu lepty, příjemnou a pohodovou stavbou se dostaneme k pěkné zmenšenině reálného stroje. Vlastní stavba je bez záludností a při pečlivém začišťování dílů nám bude práce pěkně odsýpat od ruky. Všechny díly (plastové i leptané) jsou dobře zkonstruovány a jejich nahrazení je bez problému. Oběma výrobcům patří po zásluze dík za dobře odvedenou práci.

Snad jedinou drobnou výtku bych měl k leptané sadě, ve které bych uvítal onen kousek čiré folie, který je nutný k dokončení překrytu kabiny. Pro většinu modelářů nebude problém dohledat onu část ve své zásobárně, ale… Není to však nic co by mělo kohokoliv odradit od pořízení této sady.
Stavbu jsem si užil a věřím, že tato krátká reportáž pomůže i dalším modelářům rozhodnout se ke stavbě tohoto krásného modelu.
Za poskytnuté vzorky děkuji výrobcům Mark I Models a Marabu.
Tomáš Nedvěd

Vyjádření výrobců – výrobci, firmy MARK I a MARABU, nemají k textu recenze žádné výhrady.