Mezi stovkami modelů v Telfordu porotu zaujal i Airspeed Oxford ze stavebnice AZ model pana Patrice Romana. Požádali jsme autora stavby o jeho postřehy ze stavby Oxforda. Pan Roman nás provede stavbou krok za krokem.
Oxford patří k mým oblíbeným typům, proto jsem byl rád, když se stavebnice objevila na trhu. Jedná se o short run, musíme tak k němu i přistupovat, v dané kategorii ale tvoří vyšší standard. Rozhodl jsem se pro detailní stavbu, proto jsem ke stavebnici pořídil ještě naprosto famózní lepty z produkce firmy MARABU DESIGN (link zde). Lepty mi velice pomohly především v interiéru, otevřené dveře ale pomohou i exteriéru modelu.
V trupu jsem doplnil vnitřní konstrukci z plastových pásků, upravil jsem tvar a tloušťku některých dílů ze stavebnice a samozřejmě začistil styčné plochy, aby vše patřičně lícovalo. Více než 90% dílů interieru pak pochází z planžety MARABU. Ty při stavbě zkušenějšímu modeláři, který již s lepty pracoval, nepřipraví žádné nepříjemné překvapení.
Vyřízl jsem boční dveře, které jsem chtěl nalepit jako otevřené a zviditelnit tak vybavené útroby trupu. Doplnil jsem drobnosti v podobě kabeláže a celou sestavu jsem vystínoval, aby detaily ještě více vynikly.
Sestavení hlavních dílů draku mi nečinilo větší potíže. Začistil jsem styčné plochy, tím se mi podařilo eliminovat tmelení na nejmeší nutnou míru. Tmelil jsem tak hlavně standardně kritická místa – přechody křídla do trupu. Jinak stavebnice žádnou větší péči nevyžaduje. Více pozornosti je nutné věnovat pouze geometrii. Výslednému vzhledu velmi prospěje rozpohybování ovládacích ploch.
Velkou pozornost jsem věnoval hvězdicovým motorům, které jsou viditelným detailem tohoto letounu. Proto jsem je doplnil o detaily jako jsou vahadla či elektrické rozvody a nějaký čas jsem věnoval i stínování. Při nevelkém úsilí a minimální práci navíc dostaneme velmi dobrý výsledek.
Za slabinu stavebnice osobně považuji sestavu podvozků, které mohly určitě být detailnější. Myslím si ale, že pro stavbu určenou do sbírky postačují. Já jsem použil původní podvozky jako základ a ten jsem doplnil detaily, případně jsem některé části vyrobil znova.
Také průhledný překryt kabiny mne neuspokojoval, rozhodl jsem se proto že jej použiji jako kopyto a vytáhnu si nový kus z acetátové fólie. Podařilo se mi to na druhý pokus. Acetátový překryt je daleko slabší, perfektně průhledný a nemá efekt čočky.
Povrchová úprava byla standardní. Sjednocení povrchu surfacerem, přeleštění a nástřik barevného finiše. Nanesení obtisků ze stavebnice nečinilo žádné potíže, jsou jemné a hezky kopírují povrch modelu. Tím jsem měl připravené všechny finální komponenty ke konečnému sestavení.
Co říci závěrem? V dnešní době super přesných stavebnic, které při stavbě prakticky nepotřebují tmel a nijak neprověří vaše modelářské schopnosti jsem si hezky zamodelařil. Ne, nebyla to dřina, byla to radost ze stavby. Výsledkem je pohledný model Airspeed Oxford. Jsem rád, že se líbí, zlato ze Scale Model World je toho důkazem.
Patrice Roman