HANRIOT HD-1, 1/72, HR MODEL, NÁHLED DO KRABICE

René Hanriot se už před válkou zabýval stavbou letadel, ale jeho firma Société des monoplans Hanriot se v roce 1913 ocitla v konkurzu. Až v roce 1916 se Hanriot spojil s Pierrem Dupontem, aby spolu postavili nový letoun. V červnu 1916 vykonal HD.1 svůj první let.

Hanriot HD.1 byl malý obratný stíhací letoun, který se navzdory slabší výzbroji a nepříliš výkonnému motoru Le Rhône 9J stal jedním z nejrozšířenějších stíhačů první světové války.

Protože si francouzské letectvo vybralo konkurenční SPAD S.VII s výkonnějším motorem, odebírali veškerou produkci HD.1 spojenci. Italové si HD.1 vybrali jako náhradu za svůj tehdy standardní stíhací letoun Nieuport 17 a v licenci v továrnách Macchi vyrobili do konce roku 1918 celkem 831 strojů z 1700 původně objednaných (poslední z nich byly z italského letectva vyřazeny až v roce 1925). Belgie odebrala v roce 1917 z francouzské produkce 125 letounů. Menší množství HD.1 používalo také US Navy, tam např. v roce 1919 vzlétaly ze startovací rampy umístěné na palubě bitevní lodi USS Mississippi. Po válce koupilo Švýcarsko z italských přebytků 16 kusů HD.1 a další putovaly do Jižní Ameriky (do Ekvádoru a Venezuely).

V několika zemích zůstal Hanriot HD.1 ve službě až do roku 1930 a patří tak k nejdéle sloužícím stíhacím strojům první světové války, i když se záhy (už s letouny SPAD S.VII) objevily výkonnější stroje.

Největším esem létajícím na HD.1 byl Belgičan Willy Coppens, který na něm docílil všech svých 37 sestřelů (3 letounů a 34 balonů). Dalšími významnými esy létajícími na HD.1 byli např. Italové Flavio Baracchini, jenž na něm dosáhl 13 ze svých 21 ověřených vítězství a Silvio Scaroni (celkem 26 vítězství).

Italské HD.1 byly nejvíce nasazované na alpské a benátské frontě, kde je rakouští letci ve svých hlášeních často zaměňovali za letouny Sopwith. Vyskytovaly se také nad bojišti v Makedonii a Albánii. K největším úspěchům italských Hanriotů patřil letecký souboj z 26. prosince 1917, kdy skupinka italských pilotů na strojích HD.1 sestřelila 11 německých průzkumných letounů bez jediné vlastní ztráty.

Stavebnici tohoto drobného stroje v měřítku 1/72 nabízí žižkovská firma HR model v několika variantách, podle zbarvení a dalších odlišností. My jsme dostali na test model s katalogovým číslem P 72010.

Stavebnici dostaneme v krabičce s bočním otevíráním, která je pro výrobce standardní, včetně designu. Na přední straně najdeme italského Hanriota v letu, na zadní straně jsou bokorysy a půdorysy dalších strojů, které nás upozorňují na jiné přebaly tohoto typu.

Jednotlivé komponenty stavebnice jsou zabaleny v zipovém sáčku se stylovým nápisem „ovoce do škol“. Vzhledem ke známé zálibě majitele firmy v díle Jaroslava Cimrmana to považujeme za úmysl…

Samotný obsah pak tvoří dva rámečky plastových dílů, obtisky, malá fólie a návod. Vše v obvyklém standardu výrobce.

Věštší z rámečků obsahuje hlavní díly, nosné plochy, poloviny trupu a také plováky pro námořní verzi stroje. Všechny díly mají jemně naznačené povrchové detaily a velmi přesvědčivě naznačený plátěný potah.

Druhý rámeček obsahuje jemnější detaily. Protože plastové díly jsou společné pro všechny verze nabízené výrobcem, najdeme zde různé motory, čtyři různé směrovky a další odlišnosti. Na tomto rámečku je také vidět omezení zvolené technologie, které se projevuje mírným otřepem v rovině styku polovin trupu. U short runů ale musíme podobné věci očekávat a neměly by nás zarazit. Odstranění otřepu bude záležitostí pár okamžiků.

Stavbou nás provádí přehledný černobílý návod. Jednotlivé kroky, kterých je sedm, jsou přehledné a srozumitelné Větší část návodu je věnována pěti kamuflážním schematům obsaženým na aršíku obtisků.

Obtiskový aršík sám o sobě je kvalitně vytištěn brněnskou firmou BOA, barvy jsou věrné a soutisk zcela bezchybný. Zvolená kamuflážní schemata jsou velmi atraktivní. Obtisky z produkce BOA navíc velmi dobře reagují na dostupnou „obtiskovou chemii“.

Malého Hanriota od HR model lze všem zájemcům o letectvo z období I. světové války doporučit. Obohatí si sbírku o povedený model pohledného letounu.

Jan Doleček

Vyjádření výrobce – výrobce, firma HR model, nemá k textu recenze výhrady.

Březen 8, 2017