RWD-8, 1/72 IBG, NÁHLED DO KRABICE

V nedávné době vydala polská firma IBG, která se dříve zaměřovala především na modely bojové techniky v měřítku 1/72, svoji prvotinu na poli modelů letadel, a to stavebnici polského cvičného letounu RWD 8, a to ve dvou variantách – vojenské a civilní.

V minulosti vydala tento model firma Plastyk a ani ten není o moc horší než nové stavebnice od IGB.

Historie
Polský dvoumístný hornoplošník- parasol RWD-8 byl zkonstruován na počátku třicátých let. Měl celodřevěnou konstrukci, nosné plochy i kormidla byla potažena plátnem

Jako pohonná jednotka byl vybrán řadový vzduchem chlazený motor Walter Junior. Vyráběly ho dva závody: PWS a DWL – Mezi oběma existovaly drobné rozdíly. Jednalo se hlavně o přepážku mezi kabinami a jiným tvar tlumičů podvozku. Tyto rozdíly stavebnice postihuje, je možno postavit obě verze.

Továrna PWS vyráběla letadla pro vojenské i civilní použití, zatímco DWL byla zaměřena výhradně na produkci civilních strojů. Celkem bylo vyrobeno 600 kusů. Letoun byl stabilní, dobře ovladatelný a nenáročný na pilotáž. Byl používán jak pro základní výcvik, tak i pro noční lety a lety bez vidu, zkoušel se i vlek větroňů a seskoky padákem z plošiny na boku trupu.

Několik desítek letounů byly prodáno do Palestiny, Španělska, Maroka a Brazílie. Navíc Estonsko koupilo na výrobu RWD-8 licenci. Další licenci zakoupila Jugoslávie, kde byla vyrobena série s hvězdicovým motorem Walter NZ 120.

Desítky strojů, skončily po napadení Polska Německem a Sovětským svazem v Rumunsku, Litvě a Maďarsku, kde byly po nějakou dobu používány. Jsou známé také snímky RWDéčka v německých barvách, několik strojů ukořistil i Sovětský svaz. Jako perličku lze uvést, že jeden z přebalů dřívějšího modelu firmy Plastyk obsahoval i letoun v československých barvách. To je ovšem pouze fikce, „What-if“ jak jsou takové verze uváděny.

Československo sice zakoupilo licenci na výrobu RWD 8, ale nebyl vyroben ani jeden kus. Celou historii, podrobný popis a dobové fotografie RWD 8 přináší 72. díl řady publikací Typy Broni polské provenience. Spousta materiálu je pochopitelně i na internetových stránkách.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Model
Rozměrná pevná krabička obsahuje dva rámečky z šedozeleného plastu, jeden minirámeček s díly čirými, obtiskový aršík a stavební návod.

Díly stavebnice jsou velmi kvalitně vylisovány. Odtokové hrany křídel a ocasních ploch jsou tenké a ostré. Výlisky nemají žádné vtaženiny ani otřepy, plast je dobře zpracovatelný, vtoky jsou přiměřené, nejsou problémy s oddělováním dílů. Plátěný povrch je ztvárněn přiměřeně k měříku.

Komu by vadila výrazněji vystupující konstrukce kormidel a klapky, není problém ji lehce zbrousit. Jak již bylo řečeno stavebnice postihuje rozdíl mezi vojenskou a civilní verzí a obsahuje díly na obě dvě. Obtisky zhotovené firmou Techmod jsou vyhovující, dobře kryjí a při jejich aplikaci nenastane žádný problém.

Černobílý stavební návod je v současném stylu 3D, je jednoduchý a vzhledem k jednoduchosti modelu celkem přehledný. Za cenu cca 200,- dostaneme velmi slušnou stavebnici tohoto zajímavého polského stroje.
A na závěr ještě typ na konverzi: V roce 1938 byl vyprojektován a v několika kusech postaven cvičný letoun RWD 17, s kolovým podvozkem a na plovácích. Byl to vlastně mírně upravený drak RWD 8 s hvězdicovým sedmiválcem Siemens Halske.

Jako zajímavost můžeme uvést, že tento typ provedl 30 září 1939 poslední let polského letounu v zářijové válce. Ke stavbě tohoto modelu bychom mimo stavebnici potřebovali ještě motor z Bückeru 133 od Helleru a plováky. Ty bychom mohli použít např. z plovákové verze Tiger Mothu od AZ modelu. I tuto stavebnici můžeme vylepšit doplňky. V první řadě se jedná o pěkné palubní desky od tradičního polského výrobce Yahu.

a dále jsou to fotolepty polské firmy Part. Ty jsou sice určeny pro dřívější model od Plastyku, ale bez problémů je můžeme použít i pro stavebnici od IBG.

I přes složitější konstrukci předlohy se jedná o jednoduchý model se širokou škálou zbarvení a modelářům ho lze jen doporučit.

Ota Beneš

Vyjádření výrobce – výrobce, firma IBG, nemá k textu náhledu výhrady.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *