Novinka – Mitsubishi Ki-51 Sonia 1/72 Clear Prop!

Ukrajinská firma Clear Prop! nabízí zajímavé a neokoukané typy letadel. Mezi jinými přichází na trh i model Ki-51 Sonia v edici Advanced.

Model v měřítku 1/72 je lisovaný z kovové formy. Ve verzi nazvané Advanced dostaneme masky na kabinku, lepty, film a markingy na 8 strojů.

Historie

Mitsubishi Ki-51 (Armádní označení “ Utočný letoun Typ 99 „,  Kódový název Spojenců „Sonia“) byl lehký střemhlavý bombardér, který mělo ve službě japonské armádní letectvo za 2. světové války.

Letoun byl dvojmístný(pilot-střelec). Byl osazen dvouhvězdicovým čtrnácti-válcem Micubiši Ha-26-II o maximálním výkonu 708 kW. Výzbroj tvořili dva kulomety typ 89 ráže 7,7 mm a později se instalovaly účinnější typ 1 ráže 12,7 mm v křídlech. Zadní střelec ovládal kulomet typ 89 ráže 7,7 mm. Sonia unesla na vnějších závěsnících pod křídly a pod trupem 200 kg pum. Letoun byl jako jeden z mála japonských letadel vybaven pancéřováním v přední části trupu. Dosažená rychlost v závislosti na nákladu se pohybovala v rozmezí od 345 do 425 km/h. Dostup byl 8270 m a dolet lehce přes 1000 km.

Nasazení

Prototyp vzlétl v červnu a srpnu 1939. v prosinci bylo dokončeno 11 před-sériových strojů, které byly poslány do bojů v Číně. Jeden z nich byl vybaven pouze kamerami k foto-průzkumu. Označen byl jako Ki-51a. Klasická útočná verze měla označení Ki-51b. Firma Mitsubishi vyrobila postupně 1459 a firma Tachikawa 913 strojů. Všechny tyto letouny postupně sloužili u útočných jednotek Sentai a nezávislých Hiko Čútai  a téměř v celém Pacifiku i Asii. Obzvláště v Číně a v Barmě si vedli úspěšně. Několik jich sloužilo i jako protiponorkové nebo u školních jednotek. V závěru války jako už zastaralé byly použity u speciálních jednotek Kamikadze,  kdy pod trupem obvykle nesly pumu ráže 250 kg.

Zajímavosti

Známý pilot Charles Lindbergh, který přeletěl v roce 1928 Atlantik působil v Pacifiku za druhé světové války jako konzultant velké firmy Chance-Vought Division.

Mimo jiné se účastnil i jako pilot bojových akcí nad Rabaulem na letounech F4U Corsair u jednotek VMF-222 a VMF-216, aby vyzkoušel parametry a taktiku těchto letadel. Později přesedlal na letouny P-38 Lightning a u známé 475. Fighter Group, která byla plná elitních pilotů.

Během eskortní mise 28. července 1944 společně s 433.Fighter Squadron Lindbergh sestřelil nad ostrovem Seram v Indonésii svůj první letoun Mitsubishi Ki-51 „Sonia“ pilotovaným kap. Saburem Shimadou, velícím důstojníkem 73. nezávislé Chutai. Byl to jediný jeho oficiální sestřel během války. Mimo jiné potopil i několik člunů a zničil několik opevnění a postavení děl. Odlétal 35 misí a 90 letových hodin v boji v Pacifiku.

Mimo Japonska po válce tento letoun používala Indonésie, která letouny použila v proti-holandském povstání v roce 1945-49.

Několik kusů ukořistily obě strany Číny, které tyto letouny použili proti sobě v občanské válce.

Dalším uživatelem byla Severní Korea, která několik letounů získala od Sovětského Svazu jako dar k nezávislosti.

Koloniální síly Francie použily v nouzi proti komunistům v roce 1945 i letouny Ki-51 a Ki-43.

Foto: Internet

Filip „Speedy“ Tomči