LOW VISIBILITY ZNAKY NA LETOUNECH L-159 ALCA

Do Kovozávodů dorazilo větší množství dotazů či reklamací na stejné téma. Všechny tyto maily či telefonáty se týkaly české kokardy na pravé křídlo letounu 6067 (stavebnice KPM 0114). Protože dotazů bylo víc a na toto téma jsme často dotazováni na akcích, požádal mne Petr Muzikant o krátké vysvětlení.

 

Při přípravě výroby L-159 jsme se kokardám věnovali poměrně dlouho, neměli jsme úplně jasno jak vlastně znak na skutečném letounu vypadá.

O prvotní konzultaci jsme požádali pana Milana Simra, který Alcy dobře zná. Ten nám osvětlil barevné řešení kokard. Mohli jsme se tak vyhnout chybě některých výrobců obtiskových aršíků, kteří české kokardy tisknou jako dvoubarevné. Na skutečných strojích jsou znaky nastříkány vždy jednou barvou. Použita je reverzní kamuflážní barva – na světlém podkladu tmavší a naopak. 

Zmatek do celé záležitosti vnáší skutečnost, že plnou barvou je vždy reprezentována jiná barva státního znaku – u tmavé kokardy je to modrý segment, u světlé pak bílý segment. Proto při zběžném pohledu na aršík má mnoho modelářů pocit, že je kokarda na pravé křídlo špatně vytištěná.

Při aplikaci na model podkladová kamuflážní barva vyplní prázdný segment znaku a ten dostane podobu stejnou jako na fotografiích.

 

Aby toho nebylo málo – znak provedený tmavší barvou (levé křídlo) má lem. Na pravém křídle jej nemá. Požádali jsme o radu výrobní podnik a ten nám poskytl patřičnou výkresovou dokumentaci. Výkresy nám potvrdily naši hypotézu – lemovaný znak má na letounech větší průměr než znak nelemovaný. I tuto skutečnost aršík reflektuje.

Přiložený obrázek celou problematiku kokard na alkách snad přehledně vysvětluje.

Honza Polc