Me-262B-1a / Avia CS-92 – Airfix 1/72

Nestává se příliš často, aby zahraniční výrobce vydal model v čs. zbarvení…

Messerschmitt Me 262B-1a / Avia CS-92

Airfix 1/72

Když před dobou nedávnou přišel Airfix s očekávaným modelem Vlaštovky, bylo z výlisků jasně patrné, že se dočkáme i dvoumístné verze. Model máme zde a příjemným bonusem je zařazení československého zbarvení.

Messerschmitt Me 262 Schwalbe (Vlaštovka) byl německý dvoumotorový proudový stíhací letoun, který byl bojově nasazený ke konci druhé světové války. Šlo o první sériově vyráběný a operačně nasazený proudový letoun v historii. První prototyp Me-262V-1, provizorně poháněný pístovým motorem, vzlétl již v dubnu 1941 a s novými proudovými motory BMW 003 pak v březnu roku 1942. V červenci téhož roku šel do vzduchu další prototyp s motory Jumo 004. Od pátého prototypu (červen 1943) byl použit příďový podvozek a přes další problémy testy pokračovaly až k sériové výrobě, která byla zahájena v dubnu 1944, kdy bylo dodáno k jednotkám prvních 16 kusů Me-262A-0.

Přestože se jednalo o novou, pokrokovou a tím pádem i problematickou techniku, bylo celkem vyrobeno cca 1.400 kusů Me-262 v mnoha verzích a odhaduje se, že v jednu dobu bylo operačně nasazených až 200 kusů. Po válce se Vlaštovky staly žádaným a vysoce ceněným kořistným materiálem. Československo po válce z pozůstatků po nacistech postavilo a provozovalo několik kusů pod označením S-92 a cvičných CS-92. Právě dvoumístná verze Me-262B/CS92 je předlohou představovaného modelu.

Mimochodem, jediné muzeum, které vlastní a vystavuje jednomístnou i dvoumístnou verzi, je to naše ve Kbelích…

Model

Stavebnice sestává ze tří rámečků z světle šedivého plastu a jednoho průhledného. Dva rámečky jsou společné pro obě verze, rozdílný obsahuje dvoumístné trupy a jejich příslušenství. Vše vylisováno bez viditelných chyb či otřepů.

Provedení detailů je slušné úrovni, model je zpracován ve 3D modelaci, na trupu se evidentně zapracovalo a třeba výstřelné kanály jsou lepší než na jednomístné verzi (ty však pro čs. provedení bude potřeba stejně zaslepit). Sympatické je řešení ovládacích ploch na křídlech, kdy vylisování v jednom dílu zaručuje ostré odtokové hrany.

Zkušenosti ze stavby jednomístné verze říkají, že model není příliš náročný a i drobné díly se dají dobře zpracovat. Při stavbě si však dejte pozor na vzepětí křídla a uložení motorů do křídla.

Průhledné díly kabiny jsou vylisovány oddělené, takže můžete volit, zda kabinu otevřete.

Kamufláže, návod, obtisky

Nabízené kamufláže jsou největší radosti stavebnice. Nejen že zde máme československé zbarvení, Airfix se nebojí ani kořistných provedení, navíc (tak nějak pochopitelně) britského.

Messerschmitt Me 262B-1a/U1 Wk.Nr 111980 „červená 12″, Německo, květen 1945

Avia CS-92 Žatec, Československo, září 1947

Obtisky jsou v tradiční kvalitě Airfixu, ostré, bez chyb a hlavně i čitelné popisky, a to včetně popisků v češtině. Dobrá práce!

Stavební návod se drží zavedeného standardu, kdy aktuální podsestava je vyznačena barevně. Celkově je díky tomu návod přehledný a snadno pochopitelný i pro nováčky.

Hodnocení

Celkově model působí příjemným dojmem, sestavení není příliš náročné a jako velice pozitivní hodnotím zařazení československého zbarvení. Jak již však bylo uvedeno, při stavbě bude potřeba ohlídat některé pasáže, ale ve výsledku to bude další zajímavý přírůstek do vaší sbírky.

 

Redakce děkuje firmě Corfix distribution za vzorek k recenzi.