Revi 102

Revi 102

Nejnovější číslo známého časopisu přináší:

-Monografii Otto „Otsch“ Bertrama (1.díl) – popisuje jeho boje ve Španělsku, nejdříve jako pilota He-51 a jeho „bitevní“ útoky, pak přechod na Bf-109 a jeho cestu k pozici stíhacího „esa“. Mimo jiné i vlastní sestřel nad republikánským územím. Málo známá je jeho účast v Polském tažení. Článek končí jeho nasazením na začátku útoku na Francii. Osobní vzpomínky, fotky, barevné kamuflže Otschových Messerschmitů i medailonek věnovaný jedné jeho oběti, jen doplňují poutavý text Marka Žatkoviče.

-Třemi „novými“ fotkami je doplněn článek o sestřelu B-17, který byl publikován v předchozích číslech- samozřejmě jak už to bývá každá další nově objevená fotka znamená, že něco co se dříve napsalo, je jinak….

-Dalším skvělým počteníčkem je článek (opět 1. díl) o stíhači Georgu Amonovi, začíná jeho výcvikem a přes zařazení na Středomořské bojiště, končí jeho uvězněním pro podezření za zbabělost před nepřítelem… Zajímavý rozbor leteckých bitev je doplněn analýzou německého velení leteckých svazků v oblasti…. Opravdu velmi kvalitní text poměrně přesně osvětluje co se dělo v pozadí německé válečné mašinérie v okamžiku, kdy odvaha a vysoké kvality pilotů prostě už nedokázaly nahradit nedostatky ve výzbroji, výcviku i s tím spojené chyby vlastního velení. Autorem je Honza Bobek.

-Bohumír Kudlička nás v dalším článku seznamuje s okolnostmi za jakých byl na italské frontě ukořistěn britský F.2B, který se pak stal majetkem Julia Arigiho a následně po jeho havárii byl zrušen, ale motor  putoval přes NTM až do stroje, který v současnosti vlastní sir Peter Jackson (režisér Pána prstenů). Opět čtení které člověk nepřeskočí. Jen si dovolím malinkou poznámku. Vždy když čtu, že Arigi havaroval u obce Vodolice, což je pravděpodobně informace z dobového materiálu, (a x krát použitá) napadne mne jestli by nebylo logičtější buď udávat tehdy (1919) oficiální název Wodolitz, nebo současný název (od roku 1923) Odolice. Přebírat stále „novinářské“ Vodolice mě přijde jako blbost- každopádně to je naprostá marginálie ve skvělém textu.

-Prostřední dvojstrana je věnována RF-101C s/n 56-0176. Detaily vietnamské kamufláže jistě potěší každého milovníka Voodoo…

-Následuje článek Libora Špůrka o Lotyšském letectvu v meziválečném období, který končí pár odstavci o osudech letadel Gladiátor z dodávek pro toto letectvo. Fotografie k článku zobrazují právě zmiňované Gladiátory.

-Historická část časopisu končí delším, zajímavým rozborem nasazení DFS 230 při záchraně Mussoliniho, celkovým vývojem kluzáku i jeho výrobou v Chocni. Pan Ondrej Repka celý text plný pochybností a rozboru problémů několika „zaručených pravd o DFS 230“ doplnil ještě o přehled kitů zámého kluzáku…

Následuje několik stránek recenzí a přehledu modelářských novinek….

 

 

revi3 revi4 revi5 revi6revi1 revi2Revi 102

Březen 2, 2016