Na model Čmeláka od KP jsme čekali hodně dlouho od jeho ohlášení. Přes různé nezdary a překážky nakonec vznikl, bohužel není v kvalitě, kterou jsme očekávali. Z mého pohledu to ale zase tak špatné není, rozhodně ne tak, jak by si modelář mohl myslet podle některých internetových diskuzí. Pověst modelu hned na začátku hodně poškodily fotky Petra Chmelíka, který svým „dělem“ nafotil v makro kvalitě i ty nejdrobnější chybičky na povrchu stavebnice. To rozpoutalo až nechutnou kampaň proti tomuto modelu. Pro ty, kdo znají stavebnici jen z těchto fotek chci dodat, že pouhým okem není většina těch vad pořádně vidět, ty větší se dají celkem snadno odstranit. Na postaveném modelu, navíc nastříkaném žlutou barvou, se většina těch vad prostě ztrácí, pokud ho nebudu studovat pod lupou. Prostě je to model pro modeláře, kterým nevadí trochu té práce během stavby navíc, lepič si holt bude muset vystačit s Tamiyí.

Stavebnici nalezneme v teď už standardní krabičce Kovozávodů s bočním otevíráním. Já měl k dispozici přebal Z-37A s krásnou kresbou Jaroslava Velce na titulu. Na zadní straně nalezneme čtyřpohledová schémata zbarvení. Vybíráme ze tří možností. První je OK-WJT. Má bílý vršek trupu, zbytek oranžový, barvy jsou na trupu oddělené tmavě červeným pruhem. Takto byly zbarveny Čmeláky první série. Další je OK-CKR, který je v pro Čmeláky typické žluté barvě, obvzlášťěn je kresbou letícího čmeláka na motorovém krytu. Poslední možností je maďarský stroj HA-MGD, ten je nejpestřejší. Vršek trupu červený, zbytek letadla žlutý, na křídlech a VOP má okrasné, červené pruhy. Já chtěl Čmeláka v té typické žluté, proto jsem si vybral druhou možnost.

Návod je vytištěn barevně, vešel se na 4 strany velikosti A5. Bohužel jak jsem při stavbě zjistil, není vždy dostatečně přehledný, má také několik chyb, které popíši později.

Obtisky jsou ve velmi dobré kvalitě, tisk je ostrý, s výborným soutiskem. Jak jsem při stavbě zjistil, nanášejí se bezvadně a dobře přilnou k povrchu.
Nyní se dostávám k samotným výliskům. Ty vyvolaly na diskusních fórech a jinde po internetu neuvěřitelnou nenávist a hysterii, která stále trvá. Já četl reakce na tento model na Modelforu, nymburském fóru a na několika facebookových stránkách. Většinu té špíny na stavebnici ale kydá neustále ta samá, ve skutečnosti ne moc velká, skupina modelářů. Jsou to vlastně stále ti samí, kteří poplivají cokoliv z dílny AZ/KP. Nevím jaký problém mají s lidmi z této firmy a vlastně mě to ani nezajímá. Já s firmou problém nemám a její modely kupuji a stavím v docela velkém množství.

Stejně tak kupuji a stavím modely i jiných, jak českých, tak cizích firem. Proto si dovolím srovnat Čmeláka s ostatními výrobky AZ/KP, tak říct jak si stojí v porovnání s konkurencí. Abych nevyvolával nějakou další zbytečnou diskuzi, nebudu konkurenční firmy jmenovat. První a nejdůležitější zjištění je, že Z-37 není nejlepším, ale ani nejhorším modelem, který v AZ/KP vznikl. Já ho kladu kvalitou asi tak na úroveň Avií BH-9/11, Trenérů, S/CS-199. Lepšími stavebnicemi této firmy jsou určitě P-51B/C, Spitfiry Mk.IX nebo Messerschmity Bf-109F/G. Jako horší hodnotím třeba Moravy, M.B.6, nebo Super Mystére. Prostě v rámci firmy jde o průměrný model. Jen v ČR je několik firem, které vyrábějí delší či kratší dobu shortrunové stavebnice, některé jsou na úrovni Čmeláka, některé i teď vyrobí model, který je horší. Samozřejmě jsou zde i firmy, které dokáží i shortrun vyrobit o dost lépe. Ono jde totiž také o to, jak se model staví, už jsem měl v rukách model, který v krabici vypadal dost slušně, ovšem stavba byla očistec, pokud díly na sebe nesedí, vznikají škvíry, nebo se musí ubrušovat či odřezávat, stavba opravdu není potěšením. Toto nás však u Čmeláka nečeká, ano drobné úpravy a pasování zde jsou, ale nic, co by bralo radost ze stavby. Z-37 od KP tedy z mého pohledu je průměrným modelem, hysterii kterou vyvolal, po tom co jsem si ho postavil, nechápu. Musíme prostě ke stavebnici přistupovat jako k shortrunu a počítat s tím, že stavba si vyžádá trochu té modelářské práce. Možná by situace nebyla tolik vyhrocená, kdyby Čmelák vyšel pod značkou AZ model. Přeci jen v krabičkách s logem KP byli ze začátku slibovány kvalitnější modely. Ovšem tohle je čistě na rozhodnutí výrobce.

Teď dám několik postřehu ze stavby. Začínám, jako obvykle pilotním prostorem. Ten je dotažen tak na půl, ne všechno je jak by mělo být, ovšem vzhledem k tomu, že kabinka není perfektně průhledná je cockpit celkem dostačující. Návod nám zde bohužel moc nepomůže a umístění jednotlivých dílů spíš odhadujeme. Řídící páka je nakreslena obráceně, oblouk má směřovat dopředu. Sedadlo určitě nenalepíme na podlahu, ale zády na zadní přepážku a trochu výše. Palubní desku jsem raději lepil samostatně do poloviny trupu po zalepení podlahy s přepážkou, lépe jsem jí tak slícoval s trupem. Mezi obtisky nalezneme přístroje na palubní desku a pásy na sedadlo, návod o tomhle mlčí. Slepení trupu je pohoda, lícuje parádně. Dále zde máme sestavu motoru. Jeho kapotáž bohužel patří k horším dílům stavebnice. Povrch je poněkud hrubý, slepení chce trochu péče. Po porovnání s fotografiemi skutečného stroje jsem zjistil, že ventilátor před motorem vyjde poněkud více zapuštěný dovnitř, než by měl být. Dále jsem slepil křídla, zde je potřeba jen přetmelit náběžnou hranu, nic hrozného. Více přemýšlení a pasování potřebuje sestava vztlakových klapek, ani zde nám to návod zrovna neusnadní, pomohl by alespoň řez, který by ukázal správnou pozici jednotlivých dílů. Bez fotek detailů se neobejdeme, naštěstí na internetu se jich dá najít dost. Prohlédnout si skutečné letadlo a prostudovat konstrukci by pro většinu modelářů taky neměl být problém. Nalepení ocasních ploch je bez problémů. Přilepení kabinky si chce pohlídat. Mě zmátly její jednoduché tvary a po nabarvení jsem zjistil, že mi zde vznikly spáry, které jsem nezačistil.

Dále zde máme různé drobné detaily, třeba víko nádrže na práškovací látky či postřik jsem zbrousil co nejvíc natenko, ideální by bylo leptané. Podvozkové nohy jsou moc pěkné, detailní a dobře se kompletují. Kola by mohla mít hezčí disky, ale jsou použitelná. Moc dobře nejsou vyřešeny blatníky, úplně jim chybí jejich uchycení, to by ale šlo realizovat asi jenom leptem. Dost hrubě je vyřešeno rozmetadlo hnojiva, postřikovací zařízení, které se dost často na Čmelácích vyskytuje stavebnice neobsahuje vůbec, ale vzhledem k jeho konstrukci je to asi z plastu neproveditelné.
Samotná stavba je tedy poměrně pohodová, nevzpomínám si na nic, co by mi dělalo nějaký problém.
K vylepšení modelu by byli skvělé lepty, nějaké díly by bylo lepší jimi nahradit, další chybějící detaily by se jimi doplnili, např. různá madla, stupačky a tak.

Závěr ať si udělá každý sám, vzhledem k době čekání na tento model jsme si ho asi představovali lepší, ale žádná katastrofa se nekoná. Po postavení mám ve vitrínce pěkný, výrazný model a jeho koupě a stavby vůbec nelituji.

Text a foto
Roman Šlajer