MARTIN BAKER M. B. 5, AZ MODEL 1/72, REDAKČNÍ TEST

Na redakční stůl se nám dostala nová stavebnice modelu Martin Baker M.B.5 v měřítku 1/72 od firmy AZ model. Designově velmi zdařilou krabičku zdobí pěkná kresba prototypu tohoto pohledného stíhacího letounu, který přes své vynikající výkony již nebyl s blížícím se koncem války uveden do sériové výroby.
Toto není klasická recenze, ale pouze taková rychlostavba, která nás upozorní na případná úskalí při stavbě tohoto modelu.
Plastikové díly stavebnice jsou umístěné ve dvou rámečcích ze středně šedého, dobře opracovatelného plastu. Lisovací forma je zpracována metodou short run a tudíž stavba přináší určitá úskalí. Díly jsou odstříknuty velmi čistě bez větších otřepů a propadlin. Povrch modelu je negativně rytý, rytí je jemné ale zaslouží si protažení, které ale není nutnost. Někteří modeláři paneláž prakticky vždy prohlubují a prorývají dle svých nároků, takže modelářská rutina je i zde na místě.
Stavbu jsem zahájil důkladným očištěním všech dílů a jejich dosedacích ploch ,což je u modelů zpracovaných touto technologií zcela běžné. Trochu více se zapotíme s očištěním obou vrtulí, které jsou odstříknuty včetně vrtulových kuželů. Příště bych se přimlouval za rozdělení těchto dílů.


Stavbu zahájíme slepením dílů interieru, který je poměrně velmi detailně vybaven. Celý interierový komplet pěkně sedne do vymezeného prostoru v trupu. Vlepíme ostruhu a trup můžeme bez problémů uzavřít. Pracnější je kompletace spodního nasávače, který se díky technologii lepí za třech dílů. Přídáme ocasní plochy dle výběru verze, protože stavebnice obsahuje také starší provedení ocasních ploch z předešlého typu M.B.3.

Snad toto naznačuje také vydání tohoto krásného prototypu – staršího brášky, který má prakticky shodný křídla, podvozky a již zmíněné ocasní plochy. Stavba pokračuje kompletací křídel. Vlepení šachet je po pár pokusech nasucho bezproblémové, trochu broušení na horních hranách šachet směrem dozadu pro dobré uzavření a vše se pohodlně do křídel vejde. Křídla se lepí k trupu natupo, což není zcela ideální, ale je to daň technologii.

Dosedací plochy na křídle jsem musel trochu zbrousit do roviny a po několika zkouškách nasucho byl spoj prakticky bez spáry. Radši dvakrát „brousnu“ a dopasuji než zbytečně spoj tmelit. Do spoje jsem nic nevrtal -zbytečná práce , ale slepil systémem dvojího lepení, tedy napřed slepím spoj rozpouštědlovým Ketonem a po přesném usazení spoj zalil vteřinovým řídkým lepidlem . Tento spoj vydrží v jakékoliv situaci i několik „géček“. Dále jsem zkompletoval a nalepil podvozky. Zde bohužel návod nezobrazuje přesné usazení a musel jsem mrknout na foto z webu.
Poté jsem nalezl vyobrazení v titulce návodu, ale myslím, že by měl být pohled na úhly lepení podvozků zobrazen ve stavbě uvnitř návodu a to i v čelním pohledu. Drobnost, ale trochu mrzí. Vlepením výfuků stavbu z šedého plastu zakončíme. A teď přistoupíme k nalepení kabinky. Je odstříknuta čistě bez kazů, hezká je ale nesedla mi na trup zcela ideálně. Chtělo to drobné zabroušení vpředu pod čelním štítkem a více zúhlovat zadní dosedací plochu. Poté jsem kabinu v pohodě usadil. Nevím do jaké míry jsem toto zapříčinil já větším opracováním dosedacích ploch vršku trupu ve středu kabiny… ale vše vyřešeno ke spokojenosti.

Nyní je model hotov. Stavba modelu takto pouze z plastiku bez barvení zabrala necelé tři hodinky. Stavba není záludná, ale díky použité short runové technologii je potřeba stavbě věnovat více pozornosti a počítat s nějakým tím dopasováním a broušením. Odměnou Vám je potom hezký model krásného prototypu britského stíhacího letounu.
Nakonec ještě nejdůležitější pojednání, jak se výrobce popasoval s modelovou a rozměrovou přesností v měřítku. TTD letounu M.B.5 jsou – rozpětí …10,70m,délka…11,50m.Po přepočtu do měřítka (v závorce rozměry modelu)- rozpětí 159,70 mm (159,00mm) a délka 148,60mm (149,10). Naměřené rozdíly jsou opravdu nicotné a výrobci patří pochvala za přesný model v měřítku 1/72.

Na trh přichází model v sobotu 12. listopadu 2016 na dvou místech současně – v anglickém Telfordu a na soutěži „Českotřebovský vehikl“ v České Třebové. AZ model jako první vydává model M.B. 5 Prototype

m-b-5-boxart
kamo-mb-5-prototype-fb
Pro zájemce o What if kabáty byly vydány i obtisky „Boscombe Down Special“ se čtyřmi atraktivními schematy zbarvení

boscombe-down-decal-jpg

schema4-3v

schema3-3v

schema2-3v

schema1-3v

Petr Bříza

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *