BRISTOL 138A

Bristol 138 High Altitude Monoplane byl zkušebním výškovým letrounem, vyvinutý ve třicátých letech minulého století. Jednomotorový, s pevným podvozkem a velkým rozpětím.
Vznik a vývoj
Type 138 se zrodil v období velké prestižní konkurence mezi výrobci letadel. Pokusy o překročení světových rekordů z oblasti letectví tak přinášely nové technologie. Rekordy v rychlosti a doletu ve třicátých letech dosáhly úrovně, že jejich překonání bylo mimo možnosti jednotlivé firmy bez státních subvencí. Bristol se zaměřil na překonání výškového rekordu, kde v období 1929 – 1934 padlo několik rekordů, dosažených konkurenčními stroji – Junkers W.34, Vickers Vespa a Caproni Ca.113, nesmíme zapomenout na přelet Mt. Everestu dvojicí strojů Westland Wallace v roce 1933, všechny tyto stroje používaly buď motory Bristol nebo motory u Bristola zkonstruovaných.


Bristol včas vycítil zájem ministerstva letectví, podpořený úspěšným přeletem nejvyšší hory světa a předložil v listopadu 1933 návrh speciálně postaveného pokusného/výzkumného letounu. Tento stroj, označený jako Type 138, byl velký jednomotorový jednomístný letoun se zatahovacím podvozkem a přeplňovaným motorem Pegasus.
Ministerstvo letectví však na nabídku nereagovalo až do okamžiku, kdy Ital Renato Donati ustanovil v roce 1934 další světový rekord v dostupu a veřejnost začala požadovat odpověď britské strany a počaly se ozývat hlasy po státem financovaném projektu. Specifikace F. 2/34 vydalo nakonec ministerstvo v červnu 1934, požadovalo v nich stavbu dvou prototypů schopných dosáhnout výšky 15 800 metrů. Konstruktér Barnwell přepracoval projekt Type 138 na nový Type 138A.
Ten zachovával rozměry a konfiguraci předchůdce, ale byl vybaven novým motorem Pegasus s dvoustupňovým přeplňováním, zajímavostí je skutečnost, že i když byl jednomístný, počítalo se s prostorem pro pozorovatele. Nejdůležitější byla úspora hmotnosti, konstrukce kromě trubkového lože motoru byla dřevěná, zatahovací podvozek byl nahrazen pevným, lehčím.
Přeplňování bylo dílem konstruktéra Clifforda Tinsona, zpracováno bylo jako dvoustupňové, první stupeň pracoval stále, druhý stupeň zapínal pilot v patřičné výšce.
Royal Aircraft Establishment a National Physical Laboratory spolupracovaly na vývoji speciálního výškového obleku pro pilota. Na speciální helmě pracovali pánové Robert Davis a J. S. Haldane.
Drak byl dokončen v roce 1936 a Type 138A poprvé letěl 11. května, se standardním motorem Pegasus IV a třílistou vrtulí, za řízením seděl Cyril Uwins, který pilotoval konkurenční Vickers Vespa při jeho rekordním letu. Před přeletem do Farnborough došlo ještě ke dvěma dalším letům ve Filtonu. Ve Farnborough proběhly testy přetlakové helmy, po nich se Bristol vrací zpět do Filtonu k montáži přeplňovaného motoru a čtyřlisté vrtule. Do Farnborough se upravený stroj následně vrací 5. září.

Bristol 138A v letu

Pro výškové lety byl jako pilot vybrán Squadron Leader F.R.D. Swain. Dne 28. září 1936, Swain odstartoval z Farnborough a vystoupal do hladiny 15 440 m, druhý stupeň přeplňování zapnul ve výšce 10500m. Swainovi ale během dvouhodinového letu začal docházet kyslík a nakonec musel rozbít v bezpečné výšce skleněný průhled jeho výškové helmy. FAI homologovala tento let jako rekordní s dosaženou letovou hladinou 15 230m.
Po tomto letu stroj prošel několika drobnými modifikacemi a v této mírně upravené verzi prodělal dalších šest pokusných letů do hladin kolem 15 000m. Italům se ale podařilo opět posunout laťku dosažením výšky 15 656m. Britská odpověď přichází 30. června 1937, kdy Flight Lieutenant M.J. Adam podnikl 2 hodiny a 15 minut dlouhý let během kterého dosáhl světového rekordu když vystoupal do výšky 16 440m. Během letu prasklo sklo kabiny a pilota zachránil před zraněním či smrtí jeho přetlakový oblek. Po tomto letu přišlo ještě několik letů, ale dosažená výška již nebyla překonána..
Druhý stroj byl objednám jako Type 138B v roce 1937. Pohon byl plánován motorem Rolls-Royce Kestrel, drak byl odeslán ke kompletaci do Farnborough, ke kompletaci však nedošlo.

Varianty
Type 138 – nebyl postaven

Type 138A – postaven jeden kus

Type 138B – nikdy nelétal, sloužil jako školní drak pro mechaniky

Bristol 138A v modelu

V měřítku 1/72 existuje jeden model, který se dočkal několika přebalů. Jedná se o výrobek zaniklé firmy Frog, z jeho forem následně lisovalo stavebnici sovětské NOVO a pro domácí trh Doněcká továrna na hračky. Obtisky pro tento typ vyrábí česká firma Rising Decals.

Říjen 18, 2016